Voorwaar!

zaterdag, februari 02, 2008

Een avondje zonder je

Je hebt dat wel nodig, zo'n avondje zonder mij. Het heeft wat geduurd eer ik voor mezelf wilde erkennen dat ik dat eigenlijk ook nodig heb. Mij speelde eerder de gedachte dat die gedachte niet hoorde mij parten; nog geen drie maanden samen en toch "ik zou vanavond gewoon wat The Wire willen kijken thuis" of "we zijn een beetje uitverteld vandaag" denken. Concepten zijn gevaarlijk, net zoals de New World Order gevaarlijk is. Zo gezegd, zo tot in de vroege uurtjes besproken en gedaan: vanavond niet schat. En dan drinkt een mens wel een bruin rum - colaatje teveel, en vindt een mens die ene wel iets schattiger dan 'het concept' durft toe te laten. Er is maar één waarheid en dat is jezelf. Dat moet ik in gedachten houden. Of zoals ik ooit in een vreemde taal op mijn muur gepotlood heb: "geen 'maar' in mijn hart". Kokoro ni kedo nakare, heette het toen. Dean Moriarty heet het nu. Ik ga The Wire kijken, denk ik.