Voorwaar!

zaterdag, januari 31, 2009

Wijsheid

Dat met de leeftijd wijsheid komt, zijn maar een paar woorden op een scheurkalender of gekadreerd temidden een plastic frame, klaar voor de volgende maand, een volgende wijsheid.
Die in dat geval niet met de leeftijd, maar met de post komt.

Ik weet alleen dat ik bijleer.
Je kan je afvragen of dat iedere dag, iedere seconde of ieder jaar gebeurt. Ik ben geneigd te denken in termen van jaren. Scheurkalenders vernieuwen ook per jaar.
En trouwens, dat bijleren is ook nogal bij de haren gegrepen, voor zover ik het kan zien, met die beperkte levensjaren op mijn palmares, is dat bijleren niet meer dan de vallen van weleer in het heden herkennen.

Er terug in trappen, en jezelf herkennen.
Of erkennen. Dat is mijn wijsheid.
Misschien niet van dit jaar, maar wel van vandaag.